Reisdag 2 - vrijdag 21-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu Reisdag 2 - vrijdag 21-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu

Reisdag 2 - vrijdag 21-02

Door: Jaccolien

Blijf op de hoogte en volg Jaccolien

21 Februari 2020 | Israel, Jeruzalem

Om half zeven ging alweer de wekker, waarna wij ons hebben klaargemaakt voor een nieuwe dag en hebben ontbeten in het hotel. Na het ontbijt was het tijd om de koffers te pakken en uit te checken bij het hotel, waarna we nog werden rondgeleid door de Bijbelse tuin bij het hotel, waarin de tabernakel op ware grote is nagebouwd. De gastheer van het hotel heeft ons hier veel over verteld.
Daarna werd het tijd om de bus in te gaan, op weg naar Elon More, waar we een berg hebben beklommen. Daar hadden we uitzicht op de plek waar Abraham het land binnenkwam en over de Koninklijke weg waar hij overheen heeft gelopen. Ook zagen we de bergen van het goed en het kwaad.
Na rondgelopen te hebben over de berg zijn we doorgereden naar Shilo, de plek die voor Jeruzalem de hoofdstad is geweest van Israël en waar de tabernakel 369 jaar lang heeft gestaan voordat deze werd verwoest door de Filistijnen. We zagen de plek waar de tabernakel mogelijk heeft gestaan en waar Hannah dus gebeden heeft om een zoon, Samuël (Hebreeuws: Shmuel). We hadden een Israëlische gids met de naam Israël, die veel grappen maakte rn ook enkele woorden Nederlands sprak en ons veel heeft verteld over de plaats Shilo en de tabernakel. In Shilo hebben we ook de lunch genuttigd die de buschauffeur en gids voor ons hebben meegenomen. Uiteindelijk hebben wij hier 2 uur lang rondgelopen.
Na Shilo was het tijd om de bus in te gaan, op weg naar Jeruzalem. Na een klein uurtje zaten we in Jeruzalem, waar we eerst naar de Haaspromenade gingen om even te genieten van het uitzicht, om daarna snel door te gaan naar het Ramada Royal Wing Hotel in het westen van Jeruzalem. Een prachtig hotel, die enorm groot is en die zelfs een fitnesszaal en zwembad heeft.
Om 5 uur moesten we in de bus zitten, onderweg naar de Klaagmuur - wat overigens geen Klaagmuur is, maar de Westelijke muur wordt genoemd - om het begin van de shabbat mee te maken. Hier hebben we tussen de biddende en zingende vrouwen gestaan en meegedaan.
Na de shabbatsviering bij de Westelijke muur zijn we om kwart over 6 naar Hineni (een liefdadigheidsinstelling met vele vrijwilligers) gelopen, waar we een shabbatsmaaltijd hebben ervaren. Het begon met het zegenen van de kinderen van onze gastheer, waarna we een lied hebben gezongen om de engelen te ontvangen bij de maaltijd. Hierna hebben we een loflied voor de vrouwen uitgesproken, omdat de vrouwen het belangrijkste zijn in het gezin. We hebben onze handen ritueel gewassen, 3x elke hand overgoten met water, waarna je ook niet meer mag spreken totdat de zegen over de Challah (Shabbat broden) is uitgesproken en iedereen een stukje van dat brood heeft. Hierna hebben we genoten van een heerlijke maaltijd met meerdere gangen. Zo was er brood, een soort Joodse erwtensoep, vis, vlees, groente en rijst. Tussendoor mochten we allerlei vragen stellen aan onze gastheer, die Nederlands sprak, omdat hij in Nederland geboren is. Na afloop van de maaltijd kregen we nog enkele bijzondere dingen te zien in het gebouw, zoals een ark met een rol perkament met de Thora. Om kwart over 9 werd het tijd om naar de bus te lopen en om kwart voor 10 kwamen we aan bij ons hotel, waar onze wegen scheidden om naar de hotelkamers te gaan.