Reisdag 4 - zondag 23-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu Reisdag 4 - zondag 23-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu

Reisdag 4 - zondag 23-02

Door: Jaccolien

Blijf op de hoogte en volg Jaccolien

23 Februari 2020 | Israel, Jeruzalem

Vanmorgen om 7.00 uur ging alweer de wekker, waarna we ons hebben omgekleed en om 7.40 zaten we in de ontbijtzaal. Het ontbijt was heel anders dan gisteren, omdat he nu geen shabbat meer is. Er lagen heerlijke broodjes, croissantjes en vele zoete lekkernijen waar we uit konden kiezen. Morgen hoop ik hier meer van te kunnen proeven.
Om 8.40 uur moesten we de bus in, zodat we naar Christ Church in Jeruzalem konden gaan, waar de dienst om 9.30 uur begon. Dit was de eerste Anglicaanse/protestantse kerk in Jeruzalem. Hier hebben we een bijzondere dienst meegemaakt, waarbij we veel herkenbare liederen hebben gezongen en er ook de mogelijkheid was om deel te nemen aan het Heilig Avondmaal. Het was leuk om hier ook andere Nederlanders tegen te komen, waaronder een voormalig Driestar student die 4 jaar geleden ook met de reis is meegegaan en nu met zijn vrienden de reis overdeed.
Rond 12.00 uur reden we naar de Olijfberg, waar we een prachtig uitzicht hadden op Jeruzalem en vele dingen konden zien, zoals het tempelplein en mogelijk ook de zaal waar het Laatste Avondmaal plaatsvond. Vanuit hier liepen we door langs de Joodse begraafplaats, waar duizenden graven met steentjes erop lagen. Die stenen zijn als teken van gedenken van de doden en als een soort eer. We liepen toen ook over het pad waar Jezus waarschijnlijk met de ezel Jeruzalem binnenkwam en waar de mensen Hem met palmtakken hebben binnengehaald. Daarbij kwamen we ook langs het hof van Gethsemané, waar we ook naar binnenliepen. Het ziet er nu heel anders uit dan in de tijd van Jezus, maar we kregen zeker wel een beeld van hoe het er uit had kunnen zien en waar dit was. Daarbij was ook een Franciscaanse kerk, waar een zandplek is afgebakend waar Jezus waarschijnlijk als 12-jarige heeft gezeten.
Daarna gingen we met de bus naar een park in de buurt van het hotel om te lunchen. Daar kwam op dat moment een helikopter aan voor de minister van Defensie van Israël. Toen we weggingen kwam alweer de volgende helikopter.
Hierna konden we kiezen om in het park te gaan of met de bus mee naar het hotel en hadden we vrije tijd tot half 5.
Om 17.00 uur kwamen we aan in Bethlehem en gingen we naar de First Baptist Church van Naim Khoury, een Palestijnse christen. De kerk is 14x gebombardeerd en op Naim zelf is 2x een aanslag gepleegd. Het was een dienst in het Arabisch die speciaal voor ons werd vertaald. Ook hebben wij nog voor de mensen in die kerk gezongen (Psalm 42 vers 1 en 3, Lichtstad met uw paarlen poorten en Vrede zij u).
Om half 8 gingen we terug het hotel in om te eten en om half 9 hadden we de avondsluiting. Hierna hebben we nog met een aantal een paar spellen gespeeld, zoals Beverbende en Weerwolven van Wakkerdam, waarna we in onze hotelkamers gingen slapen.