Reisdag 6 - dinsdag 25-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu Reisdag 6 - dinsdag 25-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu

Reisdag 6 - dinsdag 25-02

Blijf op de hoogte en volg Jaccolien

25 Februari 2020 | Israel, Jeruzalem

Vammorgen werden we om half 7 gewekt door de wekker, waarna we de laatste dingen in onze koffers hadden gepropt, omdat we vandaag naar de kibboets in Ein Harod gingen. Om half 8 schoven we voor de laatste keer aan bij het ontbijt, met vele heerlijke, zoete hapjes. Uiterlijk 8.30 uur moesten we beneden in de hal staan met onze koffers, zodat deze in het ruim onder de bus konden worden gelegd en we de pasjes van onze kamers in konden leveren.
Van hieruit vertrokken we naar Yad Vashem (in Jeruzalem), een museum om de Holocaust te herdenken. Hier zagen we vele bijzondere monumenten om de slachtoffers te gedenken. Zo was er een monument waarin er vele spiegels en lampen hingen, waarmee het effect van 1,5 miljoen lampen werd gecreëerd, elk lichtje als symbool voor een Joods kind dat tijdens de Tweede Wereldoorlog is vermoord. Ook liepen we door het museum, waar we ongeveer 1,5 uur hebben rondgelopen. Je werd van hoek naar hoek getrokken, om het effect te creëren dat je geen besef meer hebt van tijd en ruimte, en zo dus gedesoriënteerd raakt, net als de mensen die weggevoerd werden in de Tweede Wereldoorlog. Hier hoorden en zagen we vele dingen uit die tijd en er was veel informatie te vinden. Zo zagen we kleding die gedragen werd door gevangenen, een veewagon die is gebruikt, kleding en eigendommen van de mensen, maar ook gedenkplekken voor bekende mensen uit die tijd of die van belang zijn geweest in het verzet, zoals de pedagoog Janusz Korczak en Oscar Schindler. Het waren heftige beelden en het was bijzonder om dit allema te zien. De grauwe dag en heftoge regenval in Jeruzalem benadrukte dit alleen maar...
Na Yad Vashem ginven we met de bus naar het Jaffa Instituut, een jongensschool en internaat voor jongens tussen de 12 en 18 jaar die geen eigen plek hebben om te wonen of anders geen kansen hadden om te groeien en ontwikkelen. Hier hebben wij ook gegeten en een kleine rondleiding gehad in een slaapzaal, computerlokaal en de gebedsruimte.
Daar vandaan reden we door naar Caesarea Maritima. Helaas vertrokken we vrij laat uit het Jaffa Instituut en was het erg druk onderweg, waardoor we hier te laat aankwamen en dit museum al gesloten was. Daarom reden we door naar het strand van Caesarea, waar we een aquaduct zagen uit de tijd dat de Romeinen in dit gebied waren. Ook hadden we een prachtig uitzicht op de Middellandse Zee. Hier verbleven we 30 minuten, waarna we snel doorreden naar de kibboets in Ein Harod. Hier kwamen we terecht in een enorm luxe huisjes met een aparte woonkamer en slaapkamer, in tegenstelling tot vele anderen, die in een appartement terecht kwamen die maar half zo groot is en lang niet zo luxe. Dat komt doordat zij in de oudere appartementen slapen en wij in een appartement van maar een jaar oud.
Om 7 uur gingen we eten in de eetzaal, waar het buffet een stuk kleiner en minder aantrekkelijk was dan in het vorige hotel. Om 8 uur hadden we de avondsluiting, waarbij we kort de dag besproken hebben en kort het programma voor de volgende dag besproken hebben. Hierna ging iedereen naar de eigen appartementen en kwamen bij elkaar om spellen te doen en te kletsen, waarna op een gegeven moment iedereen naar de eigen appartementen ging.