Reisdag 3 - zaterdag 22-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu Reisdag 3 - zaterdag 22-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu

Reisdag 3 - zaterdag 22-02

Door: Jaccolien

Blijf op de hoogte en volg Jaccolien

22 Februari 2020 | Israel, Jeruzalem

Ook vanmorgen ging de wekker om 6.30u de wekker. Om tien voor half acht schoven we aan bij het ontbijt, waar niet veel eten lag i.v.m. de shabbat, maar het eten dat er lag was erg lekker!
Om 8 uur verzamelden we in de bus, op weg naar Bethabara/Al-Maghtas, aan de oostzijde van de Jordaanrivier, waar Johannes de Doper zijn bediening deed en waar Jezus ook is gedoopt. Onderweg reden we door de woestijn (wat geen zandbak is, maar verbazingwekkend groen), waar we veel bedoeïenen tegenkwamen, dorpjes met woestijnbewoners die van plek naar plek trekken. In deze woestijn is ook de plek aangeduid die Jezus benoemt in het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Ook reden we langs Jericho. In Jordanië aangekomen liepen we naar de rivier de Jordaan, die op het moment door de regen 3x groter is dan normaal.
Van daaruit reden we verder door de woestijn langs de Dode Zee en de oase die benoemd wordt in Ezechiël. Ook zijn er zwavelhoudende bronnen in de Dode Zee, waardoor er af en toe een onaangename geur in de bus hing. Ook reden we langs de Kidronvallei, dit dal vult zich met water als het regent in Jeruzalem, dan zijn er ook overstromingen. We reden ook langs de oase En Gedi, waar David zich heeft verscholen voor koning Saul.
We kwamen uit in Masada en bezochten de plek waar koning Herodes de Grote zijn burcht heeft gebouwd. Daar zijn we met de kabelbaan naar boven gegaan en hebben we zo'n 1,5 uur lang rondgelopen op de plek waar nog overblijfselen zijn van wat ooit de burcht was.
Hierna zijn we doorgereden naar En Gedi, de spelonken waar David zich heeft verscholen voor koning Saul. Hier hebben wij rondgelopen en geklommen, wat een bijzondere ervaring was.
Na de wandeling zijn we naar een klein restaurantje gegaan in Qumran, de plaats waar de Dode Zee-rollen zijn gevonden. Daar kon je eventueel iets te eten kopen, en daarna reden we door naar de Dode Zee, waar we hebben gedreven in het water en ons hebben ingesmeerd met modder. Hier bleven we ongeveer 1 uur en daarna zijn we ook snel door gegaan naar het hotel. Hier konden we heerlijk douchen en al het zout van ons afspoelen. Daarna konden we dineren in de eetzaal van het hotel, waar vele verschillende etenswaren lagen, waaronder een hoek met vele verschillende toetjes, waar ik er al veel van heb geproefd. Om 8 uur hadden we de avondsluiting en bespraken we kort de volgende dag, waarna een ieder kon kiezen wat hij of zij wilde gaan doen, zoals zwemmen, fitnessen of naar de hotelkamer om te gaan slapen.