Reisdag 7 - woensdag 26-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu Reisdag 7 - woensdag 26-02 - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Jaccolien Vliet - WaarBenJij.nu

Reisdag 7 - woensdag 26-02

Blijf op de hoogte en volg Jaccolien

26 Februari 2020 | Israel, Jeruzalem

De wekker ging om half zeven en de ontbijtzaal was open vanaf 7.00 uur. Om kwart over zeven schoven we aan bij het ontbijt. Dit was niet heel uitgebreid, maar de dingen die er lagen smaakten prima.
Om 8.00 uur vertrokken we met de bus naar het meer van Galilea, waar we zijn gaan fietsen langs het meer. Het was een pittige tocht met hellingen en afdalingen en de mountainbikes waar we op reden waren in een niet al te beste conditie. Hierdoor was het een zware tocht, maar tussen al het riet door hadden we soms best mooie uitzichten. Na ongeveer 40 minuten kwamen we aan bij een open plek bij het meer, waar we even bij konden komen en met koud water konden genieten van het uitzicht, waarna we dezelfde weg terug fietsten naar de fietsverhuur.
Om 11 uur gingen we met de bus richting de Golanhoogte, waar we onder andere uitzicht hadden over Syrië en de Hermonbergen. In dit gebied is ook gevochten door Israël in de onafhankelijkheidsoorlog, dit verklaarde alle bordjes langs de weg waarop een waarschwuing staat voor mogelijke actieve mijnen. We reden een bijzondere route, waardoor we onderweg veel dingen zagen. Op de plek zelf zagen we een paar steden van Syrië die op het moment niet bewoond zijn door de oorlogen die daar in het gebied zijn. Ook zagen we de eeuwige sneeuw op de Hermonbergen.
Hier vandaan reden we naar Kapernaüm, de plaats waar Jezus gewoond heeft. Hier zagen we ook restanten van een synagoge die gebouwd was op de plek waar een synagoge stond in de tijd van Jezus. Ook zagen we de plek waar mogelijk het huis van de schoonmoeder van Petrus heeft gestaan. Hier omheen zijn kerken gebouwd geweest en momenteel zweeft er een kerk boven.
Hierna reden we terug naar Galilea, waar we om 16.00 uur aanwezig moesten zijn, om te kunnen gaan varen op het meer, en waar we Kapernaüm en Tiberias konden zien. Hier werd ook gelezen uit de Bijbel over de storm op het meer en werden er toepasselijke christelijke liederen bij afgespeeld. Na ongeveer 45 minuten op het meer zijn we teruggevaren en meerden we aan op het vaste land.
Hier bleek dat er iemand tegen onze bus was aangereden, waardoor de achterruit van de bus aan diggelen lag. Onze buschauffeur heeft deze vastgetapet en de achterbank moest leeg blijven, waarna we terugreden naar de kibboets. Onderweg werd er meermaals naar ons getoeterd, en het bleek dat er stukken glas uit het raam op de weg vielen, waarna Ebi (de buschauffeur) de bus langs de weg heeft gezet en alles verder heeft vastgetapet, waarna alles eindelijk redelijk stevig vastgeplakt zat en we door konden rijden naar de kibboets. Hier kwamen we door het ongeluk later aan dan gepland.
Om kwart over 7 schoven we aan bij het diner, die ook vanavond niet erg uitgebreid was. Ook was het eten minder lekker. Om 8 uur hadden we de avondsluiting, waar we begonnen met een terugblik op de reis. Hierna hadden we voor de laatste keer de dagsluiting, waarbij we lekker gezongen hebben. Vanaf 9 uur was er tijd voor gezellig samenzijn met eten en drinken, en leuke spellen met elkaar. Hierna zijn er een aantal gaan wandelen, anderen gingen naar de kibboets en weer een andere groep verzamelde in een appartement om het nog gezellig met elkaar te hebben.